Indien deze e-mail niet goed zichtbaar is, klik hier voor de online versie
Saxion
Doorsturen
Afmelden
Alumni nieuwsbrief HTRO
Juli 2016
Terugblik op FM-parade 26 mei
Aandacht, dat hadden we voor elkaar tijdens de FM-parade op 26 mei. Studenten, alumni, docenten en inspirerende gastsprekers kwamen tezamen om het 40-jarig jubileum van de opleiding Facility Management te vieren. Kers op de taart was de overwinning van onze eigen Saxion-studenten tijdens de Hogescholen Bootcamp.

De Saxion-studenten bedachten een concept voor de invulling van de oude Gasfabriek waarbij aandacht voor de gast centraal stond. Dit resulteerde in het concept de ‘Gastfabriek’. De winnaars hebben via Hospitality Group een inspiratietour op de fiets door Amsterdam aangeboden gekregen.

De Hogescholen Bootcamp was slechts onderdeel van de FM-parade. Tussen de muziekoptredens en het hapjes eten door, namen sprekers als Dolf Jansen, Hans Blijerveld en Jan des Bouvrie de aanwezigen mee in de wereld van facilitymanagement vanuit hun verschillende perspectieven. Ook waren er verschillende workshops, waarvan twee speciaal gericht op de toeristische sector. Inge Hermann ging met de workshopdeelnemers in discussie over in hoeverre vrijwilligers wel oprecht aandacht besteden tijdens hun reis en of de vrijwilligers daar wel toe in staat zijn? Aan de hand van verschillende stellingen heeft ze in ieder geval een stukje bewustzijn gecreëerd bij de deelnemers.

Natuurlijk moest de FM-parade feestelijk afgesloten worden. Na een hapje eten konden aanwezigen ontspannen op de dansvloer waar de studenten van de verschillende hogescholen in Nederland tot in de late uurtjes hebben staan swingen. Al met al, een zéér geslaagde viering van het jubileum van onze grote zus Facility Management.

Bekijk hier de foto’s!
Save the date: Hospitality Business College 21/11!
Op maandag 21 november vindt in samenwerking met de Saxion Parttime School het Hospitality Business College plaats voor HBS-studenten, -alumni. Wij nodigen jullie alvast van harte uit om dit jaarlijkse evenement in Burger's Zoo bij te wonen. Zet het alvast in je agenda!

Voor het Hospitality Business College strijken we dit jaar neer bij de Koninklijke Burger’s Zoo in Arnhem. Een prachtig decor om te netwerken en inspiratie op te doen. Het programma tussen 12:30 en 17:30 uur staat in het teken van “Design Thinking”, een manier om te komen tot service-innovatie en verbetering van klantbeleving. Naast dat we je leren wat Design Thinking is, ga je dit tijdens het HBC ook meteen in de praktijk brengen voor Burger's Zoo. Wellicht wordt jouw nieuwe idee straks geïmplementeerd bij Burger's Zoo! Natuurlijk sluiten we de middag af met een borrel. 

Zorg ervoor dat je erbij bent en regel je toegangskaartje! Netwerken is een must. Zoek je contact met mensen uit onze sector, mis het evenement dan niet!

Niet onbelangrijk, je toegangsbewijs geeft tevens gratis toegang tot het dierenpark, dus kom gerust wat eerder om het op je gemak te ontdekken.
Probleem bewegwijzering Burger's Zoo opgelost 
De bewegwijzering in dierentuinen zou wel eens op de schop kunnen gaan dankzij studenten van de opleidingen Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs, Hotel Management en Facility Management van Saxion. Zij hebben gekeken naar hoe dieren in de natuur hun weg vinden. Die principes willen ze toepassen bij nieuwe vormen van navigatie in het dierenpak. Maar wat hebben zij precies waargenomen?

Saxion-studenten hebben onderzoek gedaan naar de looproutes in dierentuinen. Uit dit onderzoek is gebleken dat kinderen de route bepalen. Echter, de hoogte van de bewegwijzering in dierentuinen is ingesteld op volwassenen. De studenten zijn op zoek gegaan naar alternatieven om de looproutes in dierentuinen te bepalen. In de zoektocht naar betere alternatieven voor de borden, kwamen de studenten uit bij biomimicry, het op basis van de natuur oplossen van menselijke problemen met behulp van (technische) innovaties.

Lees hier het Living Technology-artikel en de gastblog van Tim Lammers over biomimicry.
 
Hoe gaat het met…Nicolette (Nijssen-)Boltè

Nicolette (Nijssen-)Boltè is docent aan de opleiding Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs. Met veel plezier is zij al 8 jaar werkzaam bij Saxion. Nicolette weet haar weg goed te vinden in de toeristische branche. Maar hoe is Nicolette terechtgekomen bij Saxion? En wat is haar kijk op verschillende trends? Lees hier het interview met Nicolette.

Een aantal alumni zal Nicolette kennen. Al acht jaar is zij werkzaam bij de HBS. Als moduulcoördinator van T&R in actie stoomde ze de eerstejaarsstudenten klaar om zich een weg te banen in de toeristische branche. Ook geeft Nicolette tweedejaarsstudenten les tijdens Ondernemen in T&R en derdejaarsstudenten tijdens Destination Development & Management. Naast docent, is Nicolette ook afstudeerbegeleider en accountmanager van het account cultuur, recreatie, sport en wellness.

Loopbaan
Na de havo heeft ze een jaar toerisme gestudeerd aan de TIO. Nicolette kwam echter niet terecht in de toeristische branche, maar besloot naar het hbo te gaan. Bij Saxion, toen nog Hogeschool Enschede, heeft Nicolette Commerciële Economie gestudeerd. Na haar afstuderen in 1996, is Nicolette als marketeer gaan werken. De fulltime marketingbaan werd op den duur moeilijk te combineren met een kindje. Een kennis gaf het advies om het onderwijs in te gaan. Dit bracht Nicolette bij Saxion.

Nicolette heeft haar toeristische kennis over de jaren heen verzameld bij de HBS. Door middel van congressen en accountmanagementschap heeft ze het werkveld verkend. Ze heeft het erg naar haar zin bij de academie. Dat komt door de leuke collega’s en de uitdaging die voorkomt uit de afwisseling en vernieuwing.

Augmented Reality
In 2014 heeft Nicolette haar master in Marketing aan de Vrije Universiteit te Amsterdam afgerond. De masterthesis ging over Augmented Reality en beleving. Augmented Reality verbindt de realiteit met een virtuele wereld. Onlangs werd Nicolette uitgenodigd om een gastblog hierover te schrijven op TravelNext. Lees hier Nicolette's gastblog over haar masterthesis 'Augmented Reality'. Nicolette is van mening dat Virtual Reality en Augmented Reality de toekomst is, omdat het steeds toegankelijker wordt. Virtual Reality kan gebruikt worden om belevingen te creëren. Een bestemming kan op afstand bekeken worden en films kunnen ervaren worden alsof je deelneemt aan de film. Augmentend Reality is een geschikte techniek om op een speelse manier informatie te geven.

Opkomende trend
Naast Augmented Reality en Virtual Reality, ziet Nicolette veel potentie in de opkomende deeleconomie. De deeleconomie is ontstaan uit wantrouwen in de politiek en de veranderende samenleving. In de deeleconomie maak je, tegen betaling, gebruik van andermans eigendom, zonder dat je die zelf hoeft aan te schaffen. Op deze manier help je elkaar en indirect ook het milieu.

 
Zoek je een nieuwe job? Alumni zoeken collega’s!
 

Ben je net afgestudeerd en ben je opzoek naar een baan? Of ben je opzoek naar een nieuwe uitdaging? Wij hebben voor jullie een aantal vacatures onder elkaar gezet.

Alumna Michelle Bleijerveld is werkzaam in de bediening bij de Echoput. De Echoput is een vijfsterrenhotel gelegen in de bossen van Apeldoorn. De Echoput heeft nog een aantal vacatures openstaan. Lees hier meer over de Echoput-vacatures; wie weet zit er iets voor jou bij!

Vacatures bij Travix International?
Kim Hiddink, ook alumna van de HTRO, is werkzaam bij Travix International. Travix is een reisonderneming die deel uitmaakt van BCD Travel. Travix beheert vijf websites: CheapTickets, BudgetAir, Vayama, Vliegwinkel en Flugladen. Kim Hiddink werkt als Junior E-Travel Agent bij Travix. Wil jij een collega van Kim worden? Bekijk hier de Travix-vacatures!

Vacatures bij TUI?
Marije Bruinenberg, Cristel Eerdman, Joyce Damman, alledrie werkzaam bij TUI, geven aan dat daar wellicht ook baanmogelijkheden zijn voor andere HTRO-alumni.
Alumni Marije Bruinenberg en Joyce Damman zijn beide werkzaam op de Customer Service afdeling. Cristel Eerdman staat gasten te woord bij de klantenservice. Wil jij ook het team van TUI versterken? Bekijk hier de openstaande vacatures.

Vacatures bij Landal Hellendoornse Berg?
Alumna Lotte Oosterlaar is werkzaam bij Landal Greenparks de Hellendoornse Berg. Landal heeft vele vakantieparken gelegen in Nederland. Bij Landal Greenparks zijn ze ook op zoek naar nieuwe collega’s! Lees hier of er een vacature bij staat die jou aanspreekt.

Swingend afstuderen

Aspirant-alumni Chantal Gerritsen is afgelopen halfjaar druk geweest met haar afstudeeronderzoek. Deze heeft zij mogen volbrengen bij Poppodium Atak in Enschede. De hogere hotelschoolstudente heeft onderzoek gedaan naar de klantbeleving bij Atak.

Chantal is al vroeg op zoek gegaan naar een afstudeerplek die voldoet aan haar interesses. Als liefhebber van muziek en evenementen kwam ze terecht bij Poppodium Atak, de aanbieder en ondersteuner van live muziek en de popcultuur in Enschede. Ze deed onderzoek naar de klantbeleving van gasten vanaf binnenkomst tot vertrek.

Fans creëren en vasthouden met behulp van Service Design
Docent Bas Jansen, afstudeerbegeleider van Chantal, heeft haar kennis laten maken met Service Design. Service Design helpt om ‘fans’  te creëren en vast te houden. Chantal heeft verschillende poppodiums en theaters bezocht om op verschillende manieren klantervaringen te beleven. Een mooie bijkomstigheid als liefhebber van muziek! Maar hoe ervaren klanten nou Poppodium Atak? Daarvoor heeft Chantal verschillende gasten gevolgd tijdens een bezoek aan Atak. Deze innovatieve manier van onderzoek heeft gezorgd voor nieuwe, frisse inzichten in wat voor gasten nu echt belangrijk is tijdens een ontspannen avond uit.

Advies: moderniseer foyer voor vergroten klantbeleving
Uit het onderzoek van Chantal is naar voren gekomen dat Poppodium Atak de klantbeleving kan vergroten door het moderniseren van de foyer. Deze willen zij omtoveren tot een ontmoetingsplaats waar iedereen samen kan komen. Zelfs zonder kaartje!

Lees hier het uitgebreide interview met Chantal waarin ze vertelt hoe zij te werk is gegaan en wat haar conclusies zijn. Hier lees je haar managementsamenvatting.

Afmelden voor deze nieuwsbrief.
Saxion